پزشکی

ساخت وبلاگ

stress and brain

بسیاری از بیماران نمی توانند آگاهانه واقعه ای را که باعث شروع مشکل شان شده است به خاطر بیاورند. این موضوع معمولا زمانی رخ می دهد که واقعه ناگوار در دوران کودکی رخ داده باشد و بیمار قادر به یادآوری آن نیست و از طریق توصیفاتی که خانواده اش می کنند از وجود چنین اتفاقی باخبر می شود. به علاوه احتمال دارد بیمار آن اتفاق را در ذهنش سرکوب کند و نتواند سوء استفاده و یا غفلتی را که تجربه کرده است به خاطر آورد. از نظر بالینی غالبا اضطراب به عنوان خاطره ای از اتفاق ناخوشایندی که سابقا در زندگی بیمار رخ داده است باقی می ماند. بسیاری از بیماران درست زمانی که فکر می کنند اوضاع رو به راه است و همه چیز خوب پیش می رود دچار حمله هراس می شوند یا اضطراب شان به شدت افزایش می یابد. به نظر می رسد وضعیت مذکور واکنش بدن برای یادآوری این موضوع است که درست وقتی همه چیز خوب است و بیمار احساس آرامش می کند اضطراب وجود دارد. فروید هم به این مطلب اشاره می کند و معتقد است بیماران هیستریک (افرادی که از علایم جسمی ناشی از استرس رنج می برند) در واقع از خاطرات شان رنج می برند. او در مقاله خود با نام تکرار، یادآوری و حل و فصل پیشنهاد می کند که ما الگوهای مان را بارها و بارها به همان طریقی که در گذشته برای مان اتفاق افتاده است تکرار می کنیم. این پدیده با اطلاعات موجود در علم عصب شناسی جدید در مورد حافظه رویه ای یا حافظه کارهای تکراری که نیازمند تفکر آگاهانه نیستند مطابقت دارد. این مطلب علت بروز نشانه های جسمی خاص در واکنش های سالگرد می باشد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 204 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:52

stress5

افرادی که از اضطراب رنج می برند مثل سایر بیماران روان پزشکی از این که به آن ها انگ بیمار روانی زده شود نگرانند. بیماران معمولا به دلیل ناتوانی در کنترل اضطراب شان احساس ضعف می کنند. به علاوه برخی از آن ها به شدت از احساس تنهایی هراسانند و می ترسند اگر دیگران بدانند که آن ها چقدر احساس خلاء، نیازمندی، ترس، وحشت و نقص می کنند تنهاتر شوند. بعضی از بیماران از اتفاق وحشتناک تری می ترسند و آن طرد شدن توسط خانواده به خاطر ابتلا به اضطراب و از دست دادن کنترل خود به دلیل نگرانی می باشد. شاید این افراد از دیوانگی و ابتلا به یک بیماری روانی وخیم تر- مثلا بیماریی که قبلا یکی از اعضاء خانواده به آن مبتلا بوده است- می ترسند. تمام این دلایل باعث می شوند که بیماران علایم شان را مخفی کنند و به هیچ قیمتی مشکلات خود را درمان نکنند. بدترین بخش ماجرا این است که بیمار حتی به خودش هم دروغ می گوید و به همین خاطر نه تنها از کمک و پشتیبانی اطرافیان برخورد نمی شود بلکه از درمان های موثر و استاندارد موجود هم محروم می گردند.
اگر ما می دانستیم که احساس اضطراب چگونه است و چطور هر کسی می تواند این حالت را در وجود خود حس کند گام بزرگی به درمان این مشکل نزدیک می شدیم. روان درمانی به افراد کمک می کند تا به حس یکپارچگی بیشتری در وجودشان دست یابند. به علاوه درمان می تواند شکاف های عمیق عاطفی بین اعضاء خانواده را پر نماید و به تسهیل ارتباطات در سیستم های خانوادگی ناکارآمد کمک کند. اضطراب نماد ناتوانی ذهن در مدیریت یک کشمکش روانی ویژه می باشد که این ناتوانی از طریق درمان مشخص و روشن می شود. هر کسی که یک فرد مضطرب را به دلیل مشکلاتش سرزنش کند احتمالا در مدیریت بعضی از جنبه های تعارضات درونی خود احساس ناتوانی می کند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 196 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:52

images

دکتر راندولف نیز و جورج ویلیامز در کتاب شان در کتاب شان با عنوان چرا ما گیر می افتیم به اهداف تکاملی اضطراب اشاره کرده اند. سیستم اضطراب در خدمت پاسخ جنگ یا گریز است و برای حفاظت از انسان طراحی شده است. در یک آزمایش جالب چند ماهی کوچک در یک سمت آکواریوم و یک کوسه پشت شیشه از که آکواریوم را به دو قسمت تقسیم می کرد قرار داده شدند. محققان ماهی های کوچک را بر اساس واکنشی که پس از مشاهده کوسه نشان دادند به سه گروه تقسیم کردند: ترسوها (که پنهان می شدند)، معمولی ها (که به شنای خود ادامه می دادند) و دلیرها (که به ماهی بزرگ خیره می شدند). سپس شیشه جدا کننده برداشته شد و پس از گذشت شصت ساعت، 40 درصد از ماهی های گروه ترسو زنده بودند در حالی که تنها 13 درصد از ماهی های گروه معمولی باقی مانده بود و هیچ یک از ماهی های گروه دلیر در آکواریوم دیده نمی شدند (ماهی هایی که زنده نمانده بودند توسط کوسه شکار شده بودند). این مورد یکی از مثال هایی است که نقش اضطراب در حفاظت از انسان نشان می دهد. همان طور که سیستم های زنگ خطر برای نجات زندگی آدمی در برابر آتش طراحی شده اند اگر چه بسیاری از هشدارهای آن ها اشتباه است. احتمالا به همین دلیل ما از برخی اختراعات دنیای جدید مثل پرتوهای اتمی با اسلحه به قدر کافی نمی ترسیم. فوبی های شایع- مثل ترس از ترک کردن منزل، پرواز، رانندگی، محور توجه دیگران بودن یا محبوس شدن در مکان های بسته- همگی ریشه در موقعیت هایی دارند که از نظر تکاملی کاملا خطرناکند (مثل آسیب دیدن در صورت جدا شدن از گروه، افتادن از مکان های مرتفع، سرعت زیاد شکارچیان زمان حمله به شکار، تنبیه شدن یا گیر کردن در یک غار).

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 209 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:52

چه مشکلات روحی و روانی افراد سالمند را تهدید میکند و باعث چه تغییراتی در روحیات و خلقیات آن ها می شود چه توصیه هایی برای این افراد باید در نظر بگیریم و چگونه باید با آن ها رفتار کنیم

حفظ سلامت روح و جسم سالمندان بیش از هر موردی به حفظ ارتباطات اجتماعی بستگی دارد .

علی رضا شفیعی کندوانی ، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ، به طور معمول بازنشستگی با آغاز دوره سالمندی مصادف است، افزود : در این دوران به طور طبیعی افراد با افت قوای جسمی ( کاهش حواس پنجگانهٔ ، بینایی ، شنوایی و … ) و افت قوای شناختی ( کاهش توجه ، تمرکز ، یادگیری ، حفظ و پایداری مطالب و … ) مواجه می شوند که البته این امر یک روند طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود، مگر در مواردی که شدت عوارض باعث مختل شدن زندگی ، یا اختلال در عملکرد حوزه های کاریشان شود .

این روانپزشک، افزود: مصادف شدن سالمندی ( افت قوای جسمی و شناختی ) با بازنشستگی ( خارج شدن از شبکه کاری )، می تواند فرد را مستعد یکسری از بیماری های روحی و روانی کند که در رأس آنها افسردگی قرار دارد ، علاوه بر این ، ازدواج و جدا شدن فرزندان از منزل والدین( سندروم آشیانهٔ خالی ) و همچنین از دست دادن شریک زندگی ، نیز در این دوران می توانند مزید بر علت و باعث وخامت اوضاع شود.

وی ادامه داد : اختلالات روحی، روانی افراد می تواند با علائمی همچون : حس غم و تنهایی ، بی کفایتی و ترس از آینده ، کسالت و گوشه گیری ، ناامیدی و عدم لذت از زندگی، بیخوابی و یا پر خوابی ، اضطراب و استرس و …، و همچنین اختلال در عملکرد جسمی مانند ضعف در حافظه ، توجه ، تمرکز ، یادگیری ، عضلات و … ، همراه باشند، بیماری هایی نظیر آلزایمر و افسرگی نیز در این دوران امکان بروز بیشتری دارند .

دکتر شفیعی کندوانی در بخش پایانی تصریح کرد: درحفظ سلامت جسم و روان این قشر ، شبکه های اجتماعی و بین فردی مثل : دوستان، فرزندان ، خانواده ، اقوام و … ،نقش مهمتری نسبت به دیگر عوامل و سازمان ها دارند، در نتیجه مکانیزم های دفاعی و سازگاری این افراد با شرایط ، باید توسط خانواده و اطرافیان تقویت شود و سعی در حفظ هرچه بیشتر در روابط اجتماعی شان کنند.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 178 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:44

مصرف گردو چه تاثیراتی روی سلامتی ما میگذارد آیا میدانستید با خوردن مداوم و روزانه گردو و جایگزین کردن آن در برنامه غذایی تان سلامتی خود را افرایش میدهید

مصرف روزانه یک الی 2 عدد گردو برای حفظ سلامتی بدن بسیار حائز اهمیت است.

پیام فرح بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: گردو یک ماده بسیار مغذی است که سرشار از انرژِی، موادمعدنی، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین E و B است.

وی افزود: گردو جزو خانواده مغزدانه هایی است که مرتبط با خانواده چربی هستند، هر 100 گرم گردو حدود 650 کالری انرژی به ما می دهد و جزو مغز دانه های با انرژی بالا یا چرب محسوب می شود.

فرح بخش تصریح کرد: افرادی که گردو مصرف می کنند از آنجایی که گردو یک منبع خوب اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی به شمار می آید، افراد می توانند به صورت روزانه از آن بهره ببرند؛ البته چون جزو مغزدانه ها و چربی ها است، وزن فرد را به راحتی افزایش می دهد.

فرح بخش تاکید کرد:مصرف روزانه یک الی 2 عدد گردو در برنامه ی تغذیه روزانه گنجانده شود و مصرف آن برای کودکان در حال رشد فراموش نشود؛ همچنین گزینه بسیار مناسبی برای کودکان کم وزن محسوب می شود، چون انرژی بسیاری در اختیار آنها می گذارد.

وی در خصوص فیبر موجود در گردو عنوان کرد: گردو سرشار از فیبر است و این فیبرها تاثیر به سزایی در عملکرد روده ها دارند؛ در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحتتر انجام دهند.

فرح بخش در پایان درخصوص عوارض ناشی از مصرف بیش از حد گردو یاد آور شد: تنها عارضه مصرف زیاد گردو چاقی است، برای همین افراد در گروه های سنی مختلف باید در مصرف گردو اعتدال را رعایت کنند تا دچار عوارض ناشی از اضافه وزن نشوند.
باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:44

یائسگی آقایان با چه عواملی پدید می آید و چگونه می توانند آن را درمان کنند از چه توصیه هایی باید کمک بگیرند تا بتوانند از بروز این عارضه  پیشگیری کنند توصیه های درمانی مختلفی در این زمینه برایتان آورده ایم

مدتی است که احساس می‌ کنید قدرت استخوان‌ها و حجم عضلات ‌‌تان کم شده، دچار اضافه وزن و بی‌ خوابی و افسردگی شده‌اید و … . این ها می‌ تواند نشانه‌ های آندروپوز (Andropause) یا یائسگی مردانه باشد.

از جمله عوامل بروز یائسگی مردانه، افزایش سن و کاهش میزان هورمون تستوسترون در بدن است که بر سلامت جسم و روان فرد اثر می‌ گذارد و عوارض آن از ۵۰ سالگی به بعد نمایان می‌ شود.

بررسی ‌ها نشان داده است، ۷ درصد مردان ۱۰ تا ۶۰ سال، ۲۲ درصد مردان ۶۰ تا ۸۰ سال و ۳۶ درصد مردان ۸۰ تا ۱۰۰ سال دچار کمبود تستوسترون هستند.

در مردان غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز وظیفه کنترل ترشح تستوسترون را بر عهده دارند. ترشح نوعی هورمون به نام GnRH توسط هیپوتالاموس به هیپوفیز کمک می‌ کند تا هورمونی موسوم به LH را ترشح کند که بر سلول‌ های بدن (سلول‌های لیدیگ) تاثیر می‌ گذارد.

نشانه ‌های کاهش تستوسترون در مردان چندان قابل تشخیص نیست، چون مکانیسم‌ های کمکی نظیر تولید هورمون ‌های آندروژن توسط غدد فوق ‌کلیوی بر آن تاثیر می ‌گذارد. وقتی میزان ترشح تستوسترون کاهش می ‌یابد، بدن مقداری از هورمون پیش ساز تستوسترون را تبدیل به تستوسترون می‌ کند، اما از نشانه‌ های کاهش تستوسترون در بدن می ‌توان به سردرد، کاهش قدرت دید، کوتاهی قد در نتیجه ی پوکی استخوان و کم خونی جزیی اشاره کرد.

هورمون ‌درمانی جایگزین
هورمون درمانی جایگزین از سال ۱۹۹۰ در آمریکا به وجود آمد و طرفداران زیادی پیدا کرد، به طوری که تجویز آن بین سال ‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به ۱۷۰ درصد رسید.

پزشکان معمولا تستوسترون را از راه درون عضله ‌ای یا زیرپوستی تزریق می ‌کنند. در مردانی که به اندازه کافی بدن شان تستوسترون تولید نمی ‌کند، دریافت این هورمون می ‌تواند مفید باشد و بر حجم ماهیچه ‌ای، اخلاق و خواب آن ها تاثیر بگذارد، اما به نظر نمی ‌رسد تزریق این هورمون بر میل جنسی و قدرت بدنی چندان تاثیری داشته باشد. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که هورمون درمانی جایگزین در مردان می ‌تواند خطراتی نیز به دنبال داشته باشد و پزشک مربوطه باید پروستات و میزان هموگلوبین خون را در مردان تحت معالجه، زیر نظر داشته باشد.

چگونه می‌ توان از کاهش تستوسترون جلوگیری کرد؟
به جز افزایش سن، عوامل بسیاری در کاهش تستوسترون دخیل هستند؛ به عنوان مثال، انجام ورزش های استقامتی، استرس و افسردگی می‌ تواند سبب کاهش ترشح هورمون تستوسترون شود. برخی تحقیقات نیز روشن کرده است که جایگاه اجتماعی مردان بر میزان ترشح تستوسترون در بدن شان تاثیر می‌ گذارد.

تحریک جنسی نیز سبب افزایش میزان تستوسترون در خون می ‌شود. محققان بیان داشته اند که تاثیر مواد غذایی بر میزان ترشح هورمون تستوسترون در مردان گیاهخوار و گوشتخوار یکسان است، اما میزان ترشح نوعی هورمون به نام SHBG در گیاهخواران بالاتر است که می ‌تواند سبب کاهش تستوسترون در دسترس شود. جالب ‌تر آن که میزان ترشح هورمون تستوسترون در افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌ کنند، بسیار پایین ‌تر از میزان ترشح این هورمون در ساکنان سواحل دریاست.

عوامل کاهش دهنده ی ترشح تستوسترون:

استرس
استرس اثری مخرب بر کارکرد غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که مراکز کنترل هورمون تستوسترون هستند، دارد. استرس همچنین سبب کاهش LH (هورمون محرک ترشح تستوسترون در سلول ‌های مردان) و کاهش کلی ترشح این هورمون در بدن می‌ شود. تحقیقات پژوهشگران ژاپنی روی موش ‌های آزمایشگاهی نشان داده است میزان ترشح تستوسترون در یک استرس شدید کاهش چشم ‌گیری پیدا می ‌کند.

کمبود خواب
کمبود خواب نیز بر میزان تستوسترون ترشحی در بدن تاثیر می ‌گذارد. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو بر ۱۲ مرد سالم ۶۴ تا ۷۴ ساله نشان داده است که رابطه مستقیمی بین میزان خواب شبانه و میزان ترشح تستوسترون در روز وجود دارد.

دیابت و سندرم متابولیک
تحقیقات بسیاری ثابت کرده است بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک که هر دو به چاقی پایین تنه یا فشار خون بالا دچار هستند، میزان تستوسترون کمتری نسبت به دیگران تولید می ‌کند. بین ۲۰ تا ۶۴ درصد مردان مبتلا به دیابت، تستوسترون کمی دارند. این موضوع به ویژه در مردان مسن بیشتر است.

افسردگی
پایین بودن تستوسترون خون می ‌تواند به دلیل افسردگی باشد. محققان در پژوهشی ۴۴ مرد افسرده ۴۰ تا ۶۵ سال را مورد بررسی قرار دادند و بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح، خون افراد ناشتا را بررسی کردند. نتایج بررسی‌ ها نشان داد میزان تستوسترون در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. جالب است که مصرف تستوسترون در افراد جوان و سالخورده سبب از بین رفتن افسردگی می‌ شود.

آفت‌کش‌ها
مواد شیمیایی موجود در برخی آفت ‌کش‌ ها می‌ توانند ترشح هورمون‌ ها را مختل کنند. محققان دانشگاه هاروارد نشان دادند مردانی که با برخی آفت‌کش‌ها کار می‌ کنند، میزان تستوسترون خون شان در مقایسه با دیگر مردان پایین تر است.

محققان با بررسی پرونده پزشکی ۲۸۶ مردی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به مرکز ناباروری ماساچوست مراجعه کرده بودند، متوجه شدند رابطه نزدیکی بین وجود مواد شیمیایی آفت‌کش‌ها در خون و پایین بودن میزان هورمون تستوسترون وجود دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:44

 420_osteoporosis_drugs.imgcache.rev1275056380753.web

پوکی استخوان با چه عواملی پدید می آید داروهای مناسب برای این عارضه را چگونه باید مصرف کنیم تاثیرات مختلف و عوارض جانبی آن ها چگونه است در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه برایتان خواهیم داد

امید به زندگی بشر از سال 1800 میلادی به بعد تقریبا دو برابر شد و این موفقیت فوق العاده ای برای نوع بشر است اما هر موفقیتی چالش هایی بیشتری را هم به ارمغان می آورد. با طولانی تر شدن سالهای زندگی مردم، یکی از مسئولیت های بزرگ طب مدرن ارائه مراقبت و درمان برای کسانی بود که دچار بیماری های مرتبط با افزایش سن می شدند.

، یکی از این بیماری ها که همراه با افزایش سن افراد رشد کرد، پوکی استخوان است و آنهم همراه با نازک شدن، ضعیف و شکننده شدن استخوان ها. پوکی استخوان می تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا با به کلی تحت تاثیر قرار دهند و حتی عوارض شکستگی های ناشی از آن گاه منجر به مرگ شود.

پوکی استخوان: دشمن خاموش

پوکی استخوان در افراد مسن بخصوص زنان شایع تر است. در بسیاری از موارد این بیماری خود را اولین بار با یک شکستگی ناگهانی می دهد یعنی زمانی که دیگر برای جلوگیری از عوارض آن دیر شده است. با توجه به گزارش انجمن پزشکی آمریکا، هر سال 1.5 میلوین آمریکایی دچار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می شوند و از این تعداد قریب به 432 هزار نفر در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری می شوند. این در حالی است که 80 درصد شکستگی ها در ناحیه لگن است. برآورد می شود در سال 2025 میلادی، هزینه های مراقبت از پوکی استخوان به 25.3 میلیارد دلار برسد.

روش های درمانی پوکی استخوان کدام عوارض را دارند؟

با وجود در دسترس بودند درمان های مقرون به صرفه که می تواند خطر شکستگی را در بیمار کاهش دهد، بسیاری از بیماران به ویژه زنان درمان های این بیماری را دریافت نمی کنند. چند باور غلط درباره این نوع درمان ها وجود دارد و یکی از آنها این است که مکمل های کلسیم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سرطان مری را افزایش دهد.

خوشبختانه باید گفت تا به امروز اتفاق نظر بر این است که هیچ خطر ثابت شده ای از نظر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با مصرف مکمل های کلسیم گزارش نشده است.

یکی از درمان های رایج پوکی استخوان، مصرف بیس فسفونات ها است. مشابه استروژن، این گروه از داروها از شکستن استخوان جلوگیری کرده، نگهدارنده توده استخوانی هستند و حتی چگالی استخوان در ستون فقرات و لگن را افزایش داده و خطر شکستگی ها را کاهش می دهند. بیس فسفونات ها به ویژه برای مردان، بزرگسالان جوان و افراد دارای پوکی استخوان ناشی از استروئید مفید هستند. همچنین به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در افرادی که نیاز به دوره طولانی درمان های استروئیدی برای بیماری های مثل آسم و آرتریت دارند، استفاده می شوند. عوارض جانبی که می تواند شدید باشد شامل حالت تهوع، درد شکمی و سختی بلع باشد. سوال رایج در مورد مصرف این دارو ها این است که آیا می توانند به دستگاه گوارش و مری آسیب بزنند؟

خطر التهاب دیواره روده با مصرف این داروها وجوددارد اما اگر دستورالعمل های آنها به دقت دنبال شود، و مصرف دارو تحت پیگیری پزشک باشد، خطر این عوارض بسیار اندک است.

از آنجا که پوکی استخوان یک بیماری خاموش است، مبتلایان در زمینه عوارض جانبی درمان های در دسترس باید از پزشک خود اطلاعات لازم را دریافت کنند.

کلسیتونین درمان دارویی دیگر و هورمونی است که به وسیله غده تیروئید ساخته می شود، بازجذب استخوان را کاهش داده و از دست دادن بافت استخوانی را کند می کند. همچنین از شکستگی های ستون فقرات جلوگیری کرده و حتی ممکن است باعث تسکین دردهای ناشی از تراکم شکستگی ها گردد. این دارو معمولا به شکل اسپری بینی استفاده می شود و ممکن است در برخی افراد باعث سوزش و ناراحتی بینی گردد، اما به فرم داروی تزریقی نیز موجود است.

تری پاراتید برای درمان پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی و مردان با خطر بالای شکستگی استفاده می شود. تری پاراتید به صورت یک بار تزریق زیر جلدی در روز در ناحیه شکم یا ران تجویز می شود. اثرات طولانی مدت آن باید مطالعه شود، بنابراین این دارو برای کمتر از 2 سال توصیه شده است.

اما در میان درمان های دارویی اگر چه هورمون درمانی می تواند خطر لخته شدن خون، سرطان رحم، سرطان پستان و احتمال ناراحتی های قلبی را افزایش دهد با این حال استروژن به خصوص اگر بلافاصله بعد از یائسگی شروع شود، می تواند به حفظ تراکم استخوانی کمک کند. به علت نگرانی های موجود در مورد بی خطر بودن این روش و نیز به علت در دسترس بودن درمان های دیگر، معمولا هورمون درمانی اولین انتخاب برای درمان نیست.

علاوه بر درمان های دارویی و هورمونی، برنامه درمانی فیزیکی به استحکام استخوان ها کمک کرده و با بهبود بخشیدن به وضعیت اندامی، تعادل و قدرت ماهیچه ها، احتمال رخ دادن شکستگی را کاهش می دهد.

منبع: www.health.harvard.edu

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 194 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:26

568685

عارضه ای که باعث آسیب به گوش و حلق و بینی ما می شود آلرژی فصلی نام دارد بهتر است از عوارض آن برای بویایی تان آگاه باشید و با راههای پیشگیری از ابتلا به آن اشنا شوید

پژوهشگران هشدار می دهند بهار امسال میزان ابتلای افراد به آلرژی فصلی در جهان رشد چشمگیری پیدا می کند.

بروز آلرژی فصلی به صورت آبریزش از بینی, عطسه,سرفه,خارش گلو و همینطور بروز تب یونجه نه تنها در افراد مستعد به آلرژی امکان بروز دارد بلکه حتی افرادی که تا به حال سابقه آلرژی نداشته اند را نیز می تواند درگیر کند.

بررسی ها نشان می دهند، کارشناسان آب و هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرده اند امسال بروز پدیده ال نینو در نیمکره شمالی کره زمین می تواند باعث بروز تغییرات آب و هوایی گسترده، وزش بادهای شدید و به دنبال آن افزایش میزان گرده ها و آلاینده های جوی در فضای کشور ها و حتی قاره ها شود.

بر اساس پیش بینی ها امسال تابستان رکورد گرمای جهان شکسته می شود، همانطور که سال گذشته نیز بیشترین درجه از گرمای هوا در تابستان را شاهد بودیم.

بر این اساس کارشناسان به افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند، توصیه اکید می کنند اقدامات پیشگیرانه و محافظتی را از خود به عمل آورند؛ از جمله این اقدامات پوشاندن صورت و بینی توسط ماسک تمیز و یا شال است، همینطور شستشوی مخاط بینی، استفاده از عینک آفتابی ، استحمام مرتب روزانه ، نظافت منزل بویژه اطراف پنجره ها ، تعویض روزانه البسه، مشاوره با متخصص آلرژی و مصرف دارو؛ در صورت عدم کنترل آلرژی و عود علائم و همینطور پرهیز از خروج از منزل در هنگام گرده افشانی گیاهان بویژه در اوایل صبح از جمله این اقدامات است.

بر اساس تحقیقات عوامل مختلفی در بروز آلرژی در افراد نقش دارند، از جمله حساسیت بدن بویژه ریه ها به جهت ورود ذرات گرد و غبار، سیستم ایمنی بدن و نیز پارامترهای ژنتیکی که در کلیه این موارد مشاوره با پزشک متخصص ضروری است.

کارشناسان بروز آلرژی در کودکان را ناشی از عدم دریافت میکروب به میزان کافی در آنها و زندگی در یک محیط بسیار تمیز می دانند که باعث می شود سیستم ایمنی بدن آنها توانایی مقابله با آلرژن ها را نداشه باشد و به سرعت تحریک شود.

منبع: دیلی میل

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 176 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:26

neil-029-1-1423659396

استفاده خودسرانه از عینک عوارض جانبی زیادی برای بینایی ما دارد هرگز به طور خودسرانه اینکار را انجام ندهید چون باعث بروز آسیب های مختلف به چشمان شما می شود

محمد کی پور ،اپتومتریست با اشاره به عوارضی که استفاده از عینک های غیراستاندارد به چشم وارد می کنند، گفت : باید تجویز عینک استاندارد با انجام معاینات هدفمند تخصصی که بر اساس مبانی  انکسار سنجی، توسط پزشک متخصص صورت پذیرد، در غیر این صورت ممکن است استفاده از عینک های طبی بدون تجویز متخصص، پیامدهایی نظیر: بروز سردردهای مکرر ، تشدید علامت های چشمی، تاری دید متناوب، دوبینی، سرگیجه،بروز و شدت تنبلی چشم، اختلال در بعد دید، اختلال پایدار در تشخیص فواصل و حتی حالت تهوع را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین در کودکان خردسالی که عیوب انکساری بالا و اختلال قدرت بینایی در 2 چشم خود را دارند یا به انحرافات چشمی دچار هستند؛ به تضعیف انگیزه برای استفاده از عینک و تشدید تنبلی چشم منجر می شود که نهایتا تضعیف دائمی چشم را به همراه دارد و لازم به ذکر است که حتی رضایت بیمار از وضعیت دید با عینک های غیر استاندارد، به منزلهٔ ضمانتی برای حفظ بینایی مطلوب محسوب نمی شود و چه بسا به بروز اختلال دراز مدت در چشم منجر شود .

دکتر کی پور افزود: نکتهٔ مهم دیگر اینکه، علاوه بر لزوم تجویز نمره عینک توسط متخصص، در انتخاب نوع فریم و تراش عدسی، ظرافت های خاصی مطرح است که باید در فرایند پیوستهٔ اصلاح عیوب انکساری لحاظ شود؛به عنوان مثال: در برخی مواقع تغییر فواصل مرکز عدسی ها در دقت و کیفیت دید افراد نقش بسزایی دارد و ایجاد خواص منشوری بعضی عدسی ها به بروز برخی اختلال ها منجر می شود .

این متخصص در بخش پایانی گفت : مدت استفاده از عینک های طبی غیر استاندارد برای بروز عوارض آن فرمول خاصی ندارد، ممکن است در برخی افراد به محض استفاده عوارض بروز کند و در برخی به مرور زمان پدیدار شوند ، به طور طبیعی بخشی از این عوارض ناخواسته با قطع مصرف در حد زیادی رفع می شود و همچنین با تغییر نمره تجویزی می توان از استمرار مخاطرات عوارض پیشگیری کرد و به این بیماران توصیه می شود حتما به هنگام مراجعه به متخصص ، عینک غیر استاندارد خود را همراه داشته باشند تا در تجویز عینک مناسب جدید ، موثر واقع شود .

باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 187 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:26

dementia-thinkstock-2

اضطراب هوشیار به حالتی اطلاق می شود که ما می دانیم که از چیزی ترسیده ایم. مار، ارتفاع، آلودگی، اولین قرار ملاقات یک سخنرانی مهم امتحان یا رفتن به مطب پزشک همگی از جمله ترس های هوشیار هستند.
اضطراب ناهوشیار حالت عاطفی است که در حوزه آگاهی انسان قرار ندارد. این اضطراب اغلب زمانی که یک نفر ظاهرا بدون آگاهی مبتلا به حمله هراس می شود رخ می دهد. در چنین حالتی اگر چه بیمار متوجه ترس شدید خود می شود ولی دلیل آن را نمی داند. به طور مثال اگر این فرد روز کریسمس در حال رانندگی به سوی منزل والدینش دچار حمله هراس شده باشد ممکن است علت ناخودآگاه آن مقاومت علیه رفتن نزد والدینش باشد. در این حالت هر دو نوع اضطراب- هوشیار و ناهوشیار- ممکن  است با هم رخ دهند.
برای مثال ممکن است یک نفر از ترس خود نسبت به خون آگاه باشد اما از علت آن ناآگاه باشد. احتمال دارد دلیل ترس یک پسر از خون به یاد آوردن خاطره ای از مادرش باشد که سال ها قبل با بدنی خونین به بیمارستان مراجعه کرد و همان جا درگذشت یا علت ترس دختری از خون این باشد که خودش و مادرش در مواجهه با اولین دوره قاعدگی اش بسیار نگران و وحشت زده شده بودند. در بزرگسالی این دختر یا پسر زمانی که به طور آگاهانه از مرگ همسرشان در اثر تصادف می ترسند و قادر به تحمل این ترس نیستند از آن اجتناب می کنند و در عوض به طور آگاهانه بر ترس از خون متمرکز می شوند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 224 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:26

استرس2

طی صد سال گذشته یکی از مباحث مهم مطرح در مکتب روانکاوی، بررسی مواجهه انسان با اضطراب است. راهکارهای روانی که به مدیریت اضطراب در ذهن و بدن آدمی کمک می کنند مکانیسم های دفاعی نامیده می شوند. در فرمول بندی کلاسیک فروید بر مفاهیم مقاومت، نشانه ها و اضطراب تاکید زیادی شده است. او واکنش بدن به خطرهای ادراک شده را که به صورت اضطرار تجربه می شوند با جزئیات شرح داد. این واکنش به ذهن پیام می دهد که برای دفاع در برابر این احساس ناخوشایند راه حلی پیدا کند. فروید بر دفاع سرکوبی (یعنی انکار ناهشیار محرک های ناخوشایند) تاکید داشت در حالی که دخترش آنا چندین مکانیسم دفاعی را در کتاب معروف خود با نام  ایگو و مکانیسم های دفاعی نام برد. او مکانیسم های دفاعی را به چند طبقه تقسیم کرد. بعضی از مکانیسم ها به سرکوب کردن احساسات اختصاص دارند که به این وسیله انسان را از احساسات دردناک دور می کنند دسته ای دیگر به جابجایی احساسات می پردازند و شرم ناشی از تجربه چنین احساساتی را به گردن فرد یا موضوع دیگری مثل ترس از سگ ها یا فضاهای بسته می اندازند یک گروه از مکانیسم های دفاعی نیز جسمانی کردن نام دارند که احساسات ناخوایند فرد را به مشکلات جسمی مبدل می کند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 222 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 14:24

stress3

ارتباط بین جنسیت و اضطراب بسیار پیچیده است. در کل به دلایلی که هنوز برای محققان مشخص نشده است زنان دو برابر مردان اختلالات اضطرابی را تجربه می کنند و یا زمینه ژنتیکی ابتلا به آن را به ارث می برند. آمار مذکور به کشور محل سکونت یا وضعیت درمانی افراد مرتبط نیست. یک تفاوت زیستی واضح بین زنان و مردان هورمون های آن هاست. احتمال می رود ترشح هورمون استروژن زنان را برای ابتلا به هراس مستعد می سازد که از نظر تکاملی برای مراقبت از محل زندگی مورد نیاز است. یکی دیگر از علل احتمالی  این موضوع عوامل فرهنگی است. در تمام جهان بروز علایم اضطراب در زنان و دختران و جستجوی راه هایی برای رهایی از این مشکل قابل قبول و پذیرفته شده است در حالی که از مردان و پسران انتظار می رود که ترس خود را نشان ندهند یا آن را انکار کنند. به همین دلیل مردانی که از مردن وحشت دارند احتمالا شکارچی می شوند و مردانی که از نشان دادن درد خود می ترسند وقتی در بیمارستان بستری می شوند دردشان را انکار می کنند. نهایتا به نظر می رسد که احتمالا مردان به اندازه زنان مضطرب می شوند اما آن را به اشکال دیگری مثل سوء مصرف مواد یا خشونت نشان می دهند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 190 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 14:24

استرس3

در قرن بیستم به خصوص سال های 1990 تا 2000 جهش بزرگی در زمینه علم عصب زیست شناسی به وجود آمد. به همین دلیل این دوره را دهه مغز می نامند. در کتاب مغز هیجانی نوشته جوزف لدوکس بنیان های عصب- زیست شناسی مغز شرح داده می شود و  ارتباط آن با نحوه ادراک ما از ترس مطرح می گردد. لدوکس به طور مفصل در مورد اطلاعات مختلفی که به طور خودآگاه یا ناخودآگاه از یک ورودی حسی فوری (مثل یک تصویر یا بو) به سطوح بالاتر تفکر می رسند و موجب پاسخ جنگ یا گریز به صورت جسمی یا هیجانی می شوند توضیح داده است.
مطالب اساسی که به تدریج در مورد مغز به دست آمده اند تحقیقات دانشمندان را جالب تر و جذاب تر کرده اند. در حال حاضر ما می دانیم که مناطق مشخصی از محور مغز در ایجاد اضطراب نقش دارند یک ناحیه به نام آمیگدال به محرک های خطرناک یا برانگیختن بدن از نظر شیمیایی برای نشان دادن یک واکنش سریع پاسخ می دهد. زمانی که خطری انسان را تهدید می کند ارتباطات آمیگدال با بدن بدون گذر از مناطق بالاتر تفکر برقرار می شود تا پاسخ جنگ یا گریز به سرعت صادر شود. این بخش (که به مرتبط ساختن هیجانات و تفکر اختصاص دارد سیستم لیمبیک نامیده می شود) وقایع ناخوشایند یا سوانح دردناک را به خاطر می سپارد و با کدگذاری این خاطره به ارزیابی موقعیت های خطرناک در آینده کمک می کند. استرس مزمن موجب افزایش کورتیزول می گردد که خود منجر به بروز برخی بیماری ها یا ایجاد اثرات زیان باری بر بدن می شود به همین دلیل اضطراب مزمن اثرات بسیار مخربی بر بدن دارد.
بیشترین مطالعات در زمینه بنیان های عصب شناختی بر روی دو اختلال هراس و استرس پس از سانحه انجام شده است. با این وجود حیطه های مهیج بسیاری هنوز ناشناخته است که
می توانند در تحقیقات آتی با کمک تصویربرداری مغزی و توجه به نقش تمام پیام رسان های موثر در تنظیم اضطراب مورد بررسی قرار گیرند. مهم ترین پیام رسان های عصبی عبارتند از: کورتیزول، اپی نفرین، نوراپی نفرین، گاما آمینوبوتیریک اسید و سرتونین. باید به خاطر داشت که در واقع صدها پیام رسان عصبی ناشناخته در شکل گیری تفکر، احساسات و ارتباطات آن ها با بدن نقش دارند اگر چه اطلاعاتی در مورد عملکرد هر پیام رسان عصبی موجود است اما هنوز در مورد نحوه ارتباط این بخش با کل مغز چیزی نمی دانیم.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 191 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 14:24

index

یک تمایز مهم و اساسی بین ترس و اضطراب وجود دارد. اضطراب نوعی سیستم هشدار دهنده است به این وسیله مغز به بدن اطلاع می دهد که ممکن است اتفاق ناخوشایندی رخ دهد. از سوی دیگر ترس زمانی بروز می کند که واقعه بدی اتفاق افتاده و یا در شرف وقوع باشد. برای مثال ا گر شما قبل از این که همسرتان آزمایش های پزشکی معمول را برای ارزیابی سلامتی اش انجام دهد نگران از دست دادن او بر اثر ابتلا به بیماری باشید در این زمینه مبتلا به اضطراب شده اید. دلایل بروز چنین اضطرابی بسیار مهم هستند. یکی از این علل ممکن است حادثه ناگوار مهمی باشد که قبلا برای شما رخ داده است. نگرانی از وقوع مجدد یک اتفاق ناخوشایند ممکن است موجب بروز اضطراب در مورد احتمال وقوع آن شود. ضرب المثل مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد به همین موضوع اشاره دارد. این حالت با وضعیت عاطفی فردی که با همسر مبتلا به سرطان بدخیم زندگی می کند تفاوت دارد. در این شرایط حتی با وجود درمان مناسب نهایتا همسر بیمار خواهد مرد و فرد سوگوار خواهد شد. به همین دلیل ترس از مرگ همسر- با واکنش های عاطفی و جسمی اش- کاملا مناسب و مرتبط با واقعیت می باشد.
این مثال تفاوت های اساسی بین اضطراب و ترس را نشان می دهد. ترس امروز ممکن است به اضطراب فرد بینجامد. این پدیده باعث می شود که اضطراب را یادآوری حوادث استرس زا، فقدان ها و وقایع مهم زندگی که در گذشته رخ داده اند در نظر بگیریم.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 199 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 12:50

stress1

اضطراب طبیعی شاه کلید بدن است و انسان را به انجام اعمالی برای دستیابی به کارایی بالاتر ترغیب می کند. اضطراب بیمارگونه مانع از انجام کارهای مورد علاقه و تجربه احساسات مطلوب در بیماران می شود. برای مثال یک آزمون ممکن است موجب شود که افراد مطالعه بپردازند یا این که به یک چالش و مشکل بزرگ مبدل گردد. اضطراب بیمارگونه احتمال دارد به شکل وسواس روی تمام جزئیات موردنیاز به منظور آماده شدن برای آزمودن خود را نشان دهد در حالی که بیمار واقعا هیچ مطلبی را مطالعه نمی کند. نویسندگان موسیقی دان ها و دانش آموزان این اضطراب را از طریق اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن شروع یک کار به خاطر اجتناب از احساس ترس نشان می دهند. نهایتا این وضعیت ممکن است به فلج روانی و جسمی افراد منجر شود و آن ها را از انجام امور به روش دلخواهشان بازدارد. اضطراب به شکل سالم یا بیمارگونه یک وسیله ارتباطی مهم با احساساتی است که می توانند در درک محرک های برانگیزنده ترس در محیط به ما کمک کنند. توجه دقیق به احساسات و عواطف در تمایز ماهیت ترس مفید است و منجر به بروز رفتارهای مناسب تر غیر بیمارگونه می شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 188 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 12:50

استرس

اضطراب طبیعی و انطباقی یک بخش ذاتی از رشد انسان است. لازمه گذر از مراحل مختلف زندگی تجربه اضطراب می باشد. یک عصب شناس اتریشی به نام زیگموند فروید از تولد نوزاد به عنوان مثالی برای شرح نحوه بروز اضطراب استفاده می کند. او معتقد است که انسان ها شبیه نوزادی هستند که قرار است متولد شود. اگر چه ترک کردن رحم که مکانی راحت و امن است و ورود به دنیای جدید ظاهرا بسیار دشوار است اما این مکان جدید آزادی بیشتری را برای نوزاد به همراه دارد. در هر مرحله رشدی اضطراب جدیدی پایدار می شود. گام بعدی در رشد یک کودک خودمختاری است. آن ها راه رفتن را می آموزند و کم کم از والدینشان فاصله می گیرند. کودکان خانه را به قصد رفتن به مدرسه یا دانشگاه ترک می کنند. بعدها ازدواج می کنند با مشکلات پرورش فرزندان روبرو می شوند، پا به سن می گذارند، دچار مشکلات جسمی و بیماری می شوند و نهایتا می میرند. ما همواره از مواجهه با مراحل بعدی زندگی دچار اضطراب می شویم.
در دوره ابتدایی زندگی رسیدن به مراحل بعدی رشد حس رهایی از فشارهای مراحل قبل و در دوره های پایانی زندگی ترس از فقدان ازادی های پیشین را به همراه دارد.
تمام این دوره های اضطراب طبیعی هستند. گذر از هر دوره ممکن است تحت تاثیر تجربیات انسان از دوره های قبلی رشد قرار گیرد. برای مثال کودکی که با طلاق یا مرگ والدینش در اثر بیماری مواجه شده است ممکن است به دلیل خاطرات تلخ و ترس هایش برای ترک منزل و رسیدن به استقلال دچار مشکلات بیشتری شود. این کودک احتمالا در قبال مراقبت از والد خود احساس مسئولیت می کند یا نگران است که رفتن او از منزل ممکن است پدر یا مادرش را بکشد. وقتی افراد مهم زندگی کودک او را ترک می کند و باعث رنجش اش می شوند احساسات واقعی وی در ارتباط با طلاق تحت تاثیر این ترس ها قرار می گیرد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 177 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 12:50

 1c00898

کسلی و خستگی در محل کار را با چه رو شهایی می توانیم از بین ببریم و چه ترفندهایی لازم است پیروی کنیم اگر مدام دچار یکنواختی و بی حالی در محل کارتان شده اید به این مطلب نگاهی بیندازید

 اگر پیش از این در جایی مشغول به‌کار بوده‌اید که محیط آن برایتان خسته کننده و کسالت‎آور بوده است، پس به‌خوبی می‌دانید که شانس افزایش تحرکات شغلی در چنین شرایطی اغلب بسیار کم است. درحالی‌که همه ما گاهی دچار احساسات ناخوشایند و خستگی می‌شویم، انکار این واقعیت و تاثیرات آن بر روحیه و سطح مشارکت و تعهد کارکنان از سوی مدیران سازمان‌ها اقدام قابل قبولی نیست. خستگی عامل تخریب روحیه تیمی، کاهش بهره‌وری و کیفیت است. البته نباید فراموش کرد که همین کسالت‌ها خود منجر به اضطراب و ناکامی‌های بیشتر در افراد می‌شود.

مدیران و مشاوران کسب وکارها، بیش از بیست سال بر افزایش میزان مشارکت کارکنان تمرکز داشته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد به‌رغم تمامی توجهات، بودجه‌ها اختصاص یافته و تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، میزان مشارکت کارکنان همچنان بیش از 30 درصد نیست.روح و جسم کارکنان وفادار با سازمان پیوند دارد و این گروه از هیچ اقدامی برای انجام وظایف خود به بهترین نحو ممکن و بهبود مستمر موقعیت شان در تیم یا سازمان دریغ نمی‌کنند. براساس مطالعات صورت گرفته برترین سازمان‌ها از برخی ویژگی‌های کلی در افزایش مشارکت کارکنان بهره می‌جویند. البته برخی عوامل نیز در کاهش سطح مشارکت نیروی انسانی تاثیرگذار هستند.اما هم چنان مطالعات کمی در زمینه شناسایی دلایل دشوار بودن افزایش سطح مشارکت کارکنان به شدت غیرمتعهد وجود دارد. شما در جایگاه یک مدیر چگونه کارکنان خسته و کسل را شناسایی می‌کنید؟ در ادامه به برخی ویژگی‌های هشداردهنده در میان این گروه از افراد می‌پردازیم:

حواس پرتی، ذهن فرد درگیر موضوعاتی غیر از مسائل کاری است (جست‌وجو در اینترنت در حین انجام وظایف شغلی یا نوشتن پیام در حین رانندگی)
عدم تمرکز فکری مداوم (ناتوانی در جلب رضایت مشتری، حل یک مشکل یا پیش بردن بخشی از فرآیند کار)
انزوا، تمایل به فعالیت انفرادی به‌جای کارتیمی
شکایت‌های فراوان (تمرکز بر موضوعاتی که غیر قابل کنترل هستند به‌جای توجه به مسائل قابل کنترل)
شایعه پراکنی (عدم تمرکز بر اهداف، چشم‌انداز و ماموریت‌ها)
ساعات کاری کم
غیبت از کار
احساس بی‌ارزشی در سیستم

نباید فراموش کرد افراد حتی در موقعیت‌های پرمشغله نیز گاهی دچار چنین احساسات منفی می‌شوند. مشکل اصلی در خصوص خستگی‌ها و ملالت‌های محل کار این است که بهترین کارکنان در صورت دچار شدن به چنین احساساتی به احتمال زیاد سازمان را ترک خواهند کرد و در چنین شرایطی حتی پول نیز نمی‌تواند این گروه از کارکنان را به افراد با انگیزه سابق تبدیل کند. شما به عنوان مدیر باید برخی تدابیر را برای مقابله با شرایط مشابه اندیشیده باشید.

اگر هدف تان ایجاد تیمی فعال و کارآ است، از هشت نکته ذیل برای روبه‌رو شدن با کارمندان غیرمتعهد استفاده کنید:

بهترین گزینش‌ها را انجام دهید: اگر شغل مورد نظر نیازمند بیشترین میزان تعامل با مشتری و یا اعضای تیم است مسلما انتخاب از میان افرادی که تمایل به فعالیت انفرادی یا فعالیت در قالب چارچوب‌های از پیش تعیین شده دارند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

بهترین ذهنیت را انتخاب کنید: برخی کارکنان همواره به راه‌های کمک به دیگران، بهترین روش انجام کار و پیشرفت خود یا تیم شان می‌اندیشند. سایر افراد معمولا اصلا فکر نمی‌کنند و ذهن تنبلی دارند. گروهی که ترجیح می‌دهند سر ساعت مقرر وارد محل کار شوند، وظایف مشخصی را انجام دهند و در انتهای روز سازمان را ترک کنند.

شخصی را استخدام کنید که سابقه مثبتی در زمینه مشارکت سازمانی داشته است: در حین مطالعه رزومه افراد می‌توانید به راحتی هویت افراد متعهد را شناسایی کنند. این افراد فعالانه وارد مشارکت‌های سازمانی می‌شوند، چه در سازمان قبلی و چه در سازمان شما. در گذشته آنان می‌توان به راحتی رد پایی از تاثیرشان در پیشرفت سازمان یافت. دقت کنید که حتی در نوع سوالاتی که یک کارمند متعهد می‌پرسد تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

کارکنان را با ماموریت و چشم‌انداز سازمان آشنا کنید: کارکنان باید بدانند که در فرآیند پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای سازمان چه تاثیری دارند. هنگامی که فرد بداند هر اقدام کوچک او به‌طور مستقیم بر تصمیم مشتریان برای تعامل با سازمان تاثیر دارد بدون شک پیوندهای مستحکم تری با سازمان ایجاد خواهد کرد.

تخصیص وظایف را به خوبی انجام دهید و کارکنان را مجبور به پاسخگویی کنید: معلق کردن بخشی از فرآیند کار به‌دلیل عدم اعتماد به کارمند مهر تاییدی بر کم ارزش بودن وی در فرآیند موفقیت تیم خواهد بود.

مشارکت کارکنان در فرآیند تصمیم‌گیری: وقتی کارکنان سازمان در فرآیند تصمیم‌گیری و تعیین اهداف مشارکت داده می‌شوند، شانس بیشتری در جلب مشارکت و تعهد آنان خواهید داشت.

عادت‌ها را کنار گذارید: کارکنان خود را در پروژه‌های جدید وارد کنید و وظایف جدید را به آنها محول کنید. تغییر دادن روندهای موجود افراد را مجبور به مشارکت بیشتر و تفکر نوآورانه می‌کند.

اخراج کنید: اگرچه برخی افراد خیلی زود خسته می‌شوند، اما به دنبال چند ساعت استراحت و خواب معمولا به بهره‌وری بالایی می‌رسند. اغلب افرادی که دچار احساس خستگی و کسالت در محل کار می‌شوند نشانه‌های مذکور در ابتدای مقاله را دارند. اگر کارمندتان نتایج دلخواه را کسب نمی‌کند مشاوره و آموزش بهترین گزینه است. اگر توجه بیشتر بر میزان مشارکت و تعهد وی تاثیری نداشته باشد بهتر است او را با بهترین رقیبان خود به اشتراک بگذارید و دوباره به اولین مرحله فرآیند گزینش بازگردید. بسیاری از عوامل بر میزان عدم مشارکت و تعهد کارکنان تاثیرگذار است، اما تاثیر کسالت‌های محیط کار بر روحیه تیم، بهره‌وری و کیفیت کار آن را هرگز دست کم نگیرید. سهم خود را در ایجاد فرهنگ مشارکتی و نوآور انجام دهید تا کارکنان مستعد از توان پیشرفت و کسب موفقیت به نفع تیم برخوردار شوند.
منبع: peterstark.com

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 278 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 4:36

 Public_Toilet-05

استفاده از توالت عمومی چه آسیب هایی برای سلامتی ما می تواند داشته باشد بدن ما در معرض چه آسیب هایی قرا میگیرد از لحاظ بهداشتی چه توصیه هایی را باید برای استفاده از این قبیل سرویس ها باید در نظر بگیریم

شاید با شنیدن عبارت «توالت عمومی» به یاد محیطی بسیار آلوده و سرشار از عوامل مختلف بیماری‌زا بیفتیم، اما آیا این محیط واقعا بیماریزاست یا این صرفا یک باور عمومی و نادرست است؟

در چند سال اخیر چند پژوهش برای بررسی میزان وجود انواع میکروارگانیسم‌ها در توالت‌های عمومی به انجام رسیده است. جامع‌ترین پژوهشی که در این خصوص انجام شده، دو سال پیش و با بررسی سرویس‌های بهداشتی چهار دانشگاه معروف در ایالات متحده به واکاوی این باور عمومی پرداخت. البته پیش از آن نیز مطالعات اینچنینی انجام شده بود. برای نمونه سال 2011 دانشمندان با نمونه‌برداری از 12 سرویس بهداشتی عمومی در یک دانشگاه، 19 نوع باکتری یافتند که روی پوست یا در روده انسان یافت می‌شود. باکتری‌های مربوط به پوست در بخش‌هایی از سرویس بهداشتی که با دست انسان در تماس است (نظیر دستگیره در، شیر آب و نیز دکمه ظرف صابون مایع) یافت می‌شد. محل یافت‌شدن باکتری‌های مربوط به روده را نیز احتمالا خودتان می‌توانید حدس بزنید! اما این مطالعه فقط یک نمونه برداری یکباره بود و مشخص نمی‌کرد این باکتری‌ها تا چند وقت می‌توانند در فضای سرویس بهداشتی عمومی زنده بمانند، اما پژوهش دو سال پیش به این پرسش نیز پاسخ داد.

آزمایش و نمونه برداری

در این آزمایش ابتدا هر ساعت یکبار، نمونه‌ای از سرویس‌های بهداشتی‌گرفته می‌شد و سپس محیط دستشویی پس از استریل در دسترس عموم قرار می‌گرفت. در مرحله دوم هر دستشویی تا چهار ساعت استفاده و سپس به مدت یک روز در این دستشویی‌ها قفل شد تا کسی از آنها استفاده نکند. به این ترتیب باکتری‌های درون این محیط فرصت داشتند رشد و نمو کنند.

نتیجه نمونه‌برداری اولیه نشان داد طی هر ساعت استفاده از دستشویی، انبوهی از باکتری‌ها وارد این محیط می‌شود. بر اساس محاسبات صورت گرفته، در هر ساعت 500 هزار باکتری به هر اینچ مربع از سطح دستشویی وارد می‌شود، اما نکته مهم اینجاست که بیشتر این باکتری‌ها عمر چندانی ندارند و بسرعت از بین می‌روند. باکتری‌های روده انسان که تحمل اکسیژن، سرما و نبود مواد غذایی را ندارند خیلی سریع‌تر از سایر انواع باکتری‌ها از بین می‌روند. در واقع محیط سرویس بهداشتی با محیط گرم، مرطوب و نیز سرشار از موادغذایی روده بزرگ انسان کاملا متفاوت است.

با این وجود این ، باکتری‌های موجود روی پوست‌ بهتر می‌توانند شرایط موجود در محیط سرویس بهداشتی را تحمل کنند. برخی از این باکتری‌ها بیماریزا هستند و می‌توانند سبب بروز مشکلات جدی در انسان شوند. برای نمونه یک باکتری با نام استافیلوکوکوس آئورئوس (Staphylococcus aureus) می‌تواند تا مدت‌ها روی سطوح سرویس بهداشتی دوام آورد.

اگر با خواندن این مساله نگران شدید، چند لحظه صبر کنید! شاید برایتان جالب باشد بدانید که از هر پنج نفر، یک نفر این باکتری را روی پوست خود دارد. در واقع این باکتری فقط در صورتی می‌تواند سبب بروز بیماری شود که سیستم ایمنی فرد دچار مشکل باشد یا این که زخمی باز و بدون پوشش داشته باشد. پس در حالت عادی، وجود این باکتری در سرویس بهداشتی عمومی جای نگرانی ندارد.

اهمیت بهداشت و واکسیناسیون

بهداشت فردی و نیز برنامه واکسیناسیون سبب می‌شود احتمال انتقال بیماری از طریق محیط سرویس بهداشتی عمومی به انسان تقریبا به صفر برسد. شستن دست‌ها هنگام خروج از سرویس بهداشتی به از بین رفتن باکتری‌هایی که احتمالا روی پوست دست قرار گرفته‌اند می‌انجامد. همچنین واکسیناسیون نیز می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی ناشی از عوامل بیماری زا را بگیرد.

برای نمونه، ویروس هپاتیت A می‌تواند از طریق مدفوع فرد بیمار به فرد دیگر منتقل شود، اما این در صورتی است که این باکتری از طریق دست‌های آلوده وارد دهان شده و به این ترتیب وارد بدن فردی دیگر شود. در این حالت شستن دست‌ها و نیز واکسن هپاتیت A می‌تواند جلوی این پدیده را بگیرد. همچنین با وجود این که طی سال‌ها، شایعات زیادی در مورد ابتلای افراد مختلف به بیماری‌های گوناگون به خاطر حضور در سرویس‌های بهداشتی عمومی منتشر شده، این اخبار چندان درست نبوده و مطالعات صورت گرفته درستی آنها را ثابت نمی‌کند.

به هر حال، سرویس‌های بهداشتی عمومی انبوهی از باکتری‌های مختلف را در دل خود دارند که از طریق افراد مختلف وارد این محیط می‌شود. با وجود این، بسیاری از این باکتری‌ها عمر چندانی نداشته و خیلی زود از بین می‌روند. همچنین حفظ بهداشت فردی و بویژه شستن دست‌ها پس از خروج از دستشویی می‌تواند احتمال انتقال بیماری‌ها از سرویس بهداشتی عمومی را به صفر برساند.

منبع: Live Science

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 187 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 4:36

با توجه به سایز کمرتان می توانید بفهمید چه اندازه در معرض مبتلاشدن به کبد چرب هستید توصیه می کنیم به برخی نشانه های مهم برای کبد چرب توجه کنید

مطالعه اخیر محققان نشان می دهد برای حفظ سلامت کبد، کنترل اندازه دور کمر مهم تر از کنترل وزن است.

طبق یافته اخیر محققان دانشگاه میلان ایتالیا، ایجاد چربی دور کمر می تواند موجب بروز مشکلات جدی تری در مقیاس با چاقی در روند ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی شود.

در حالیکه عمدتا بیماری کبد چرب غیرالکلی با چاقی مرتبط دانسته می شود، اما تحقیق جدید انجام شده به سرپرستی دکتر روزا لامباردی بر این مسئله تاکید دارد که درصدی از این بیماران الزاماً چاق نیستند.

به گفته این محققان، این اولین مطالعه است که نشان می دهد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی که دارای میزان بیشتر چربی دور شکمی هستند بیشتر از افراد چاق مبتلا به این بیماری در معرض خطر قرار دارند.

محققان ایتالیایی در این مطالعه به بررسی خصوصیات ۳۲۳ بیمار مبتلا به کبد چرب غیرالکلی پرداختند. شرکت کنندگان بر اساس شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر و چربی دورشکمی گروه بندی شدند.

محققان همچنین دریافتند مشکلات متابولیکی، قلبی-عروقی و بافتی ناشی از بیماری کبد چرب غیرالکلی به شکل موثرتری از طریق تلفیق شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر تشخیص داده می شوند.

مهر،

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 240 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 3:34

بدن ما چه میزان ویتامین نیاز دارد چه میزان از هر نوع ویتامین باید دریافت کنیم و چه فایده هایی برای بدنمان دارند توضیحاتی پیرامون این امر برایتان آورده ایم با ما همراه باشید

عناصر شیمیایی و مواد معدنی از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کارکرد درست ارگان‌های بدن محسوب می‌شوند که نبود یا کمبود آنها اثرات گاه ناگوار بر این اعضا می‌گذارد و در اغلب موارد به بروز بیماری‌های گوناگون یا ظهور اختلالاتی در سلامتی منجر می‌شود. این‌که بدانید چه ویتامین‌ها و املاح یا مواد معدنی مورد نیاز بدن است و از چه طریقی بدون استفاده از داروها و مکمل‌ها و تنها از طریق تغذیه می‌توان آنها را به دست آورد و بدن را در انجام بهینه وظایفش یاری رساند، در حفظ سلامتی و طول عمر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، در این نوشتار برای این‌که به این امر دست یابید ما فهرستی از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی را پیش رویتان گذاشته‌ایم و توضیحی کوتاه درباره نقشی که در بدن ایفا می‌کنند یا اثراتی که نبود و حتی کمبودشان بر سلامتی می‌گذارد ارائه داده‌ایم و غذاها و خوردنی‌هایی را که می‌توانید از طریق آنها این مواد و ویتامین‌ها را به دست آورید، ذکر کرده‌ایم. امیدواریم برای حفظ سلامت شما مفید باشد.

کلسیوم یا کلسیم

نقش آن در بدن: نقش زیادی در تقویت مینای دندان و بویژه استحکام استخوان‌ها ایفا می‌کند و به همین دلیل کسانی که مواد غذایی کلسیم‌دار کمتری استفاده می‌کنند زودتر دچار پوکی استخوان می‌شوند و شکستگی‌های استخوانی آنها نیز دیرتر بهبود می‌یابد. در تقویت عضلات و عملکرد قلب نیز اثر شایان توجهی دارد.

منابع تأمین کلسیم: پنیر و شیر و محصولات لبنی سفید، بستنی، کلم بروکلی، شیرسویا، لوبیا، نخود، کشک، کنجد، خردل و میگو.

آهن

نقش آن در بدن: یکی از مهم‌ترین اثرات این عنصر، کمک به بهبود عملکرد خون‌رسانی و حذف گلبول‌های قرمزی است که پیر و ناکارآمد شده‌اند. به دلیل نقش مؤثر همین عنصر است که وقتی دچار بیماری کم‌خونی می‌شوید پزشکان داروهای افزایش آهن یا غذاهای سرشار از این ماده معدنی را تجویز می‌کنند.

منابع تأمین آهن: گیاهان پربرگ سبز، غذاهای دریایی مثل ماهی و جلبک دریایی، جگر، لوبیا، بادام‌زمینی، گیلاس، غلات سبوسدار گوشت پرندگان.

روی یا زینک

نقش آن در بدن: از جمله اثرات مثال‌زدنی آن افزایش قدرت دستگاه دفاعی، رشد ناخن‌ها، تقویت رویش انبوه موها، شادابی پوست، کمک به هضم غذا و پیشگیری از احساس خستگی و رخوت مزمن است.

منابع تأمین روی: آجیل بویژه تخمه کدو، شیر، صدف دریایی، ماهی، جگر، زرده تخم‌مرغ، سیر، کدو، حبوب.

ویتامین ث یا C

نقش آن در بدن: تقویت سلول‌های آنتی‌اکسیدانی، حفظ شادابی پوست، التیام بهتر زخم‌ها، پیشگیری از بیماری‌های دهان و بویژه لثه، افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها و ویروس‌ها، پیشگیری از خستگی مزمن و سرماخوردگی و آنفلوآنزا، ساخت سلول‌های جداری در رگ‌ها و سلول‌های استخوانی، افزایش متابولیسم بدن.

منابع تأمین ویتامین ث: خانواده مرکبات و میوه‌هایی چون کیوی، پرتقال، لیمو، سیب، انار، آناناس، زغال‌اخته، انواع توت، فلفل، گوجه‌فرنگی، خانواده سبزیجات از جمله کلم، کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، سیب‌زمینی.

ویتامین آ یا A

نقش آن در بدن: در حفظ قدرت دید و پیشگیری از اختلالات بینایی نقش اثرگذاری دارد و کمبود آن گاهی اوقات خود را با آبریزش چشمی هم نشان می‌دهد. به تقویت دندان‌ها کمک می‌کند و در مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت‌های ویروسی کمک‌کننده است. همچنین سبب تقویت استخوان‌ها و لطافت پوست می‌شود.

منابع تأمین ویتامین آ: لبنیات، لیمو و میوه‌ها و سبزیجات زردرنگ، هویج و میوه‌های نارنجی‌رنگ، جعفری و سبزیجاتی با رنگ سبز تیره، جگر، زرده تخم‌مرغ.

ویتامین ب۳ یا نیاسین

نقش آن در بدن: این ویتامین اثرات ویژه‌ای بر کارکرد سیستم عصبی افراد می‌گذارد. همچنین نقش مهمی در متابولیسم بدن یا سوخت‌وساز، کارکرد بهینه دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا ایفا می‌کند. زیبایی و جوانی پوست را نیز حفظ می‌کند.

منابع تأمین نیاسین: بادام‌زمینی، غلات سبوسدار، شیر، غذاهای دریایی بویژه ماهی، گوشت مرغ، غلات.

اسیدفولیک

نقش آن در بدن: بخصوص برای زنان و در تخمک‌گذاری و بارداری نقش زیادی ایفا می‌کند. با این حال، در هر دو جنس مرد و زن باعث افزایش قدرت ساخت‌وساز گلبولی در سلول‌های خونی می‌شود و عامل مناسبی برای عملکرد سیستم گوارش بویژه در نواحی معده و روده به شمار می‌رود.

منابع تأمین اسیدفولیک: دانه‌های روغنی، بادام‌زمینی، غذاهای دریایی همچون ماهی و صدف دریایی، جگر، آووکادو،

ویتامین K

نقش آن در بدن: یکی از اثرات مهم این ویتامین کمک به بهبود سلامت رگ‌ها و بویژه عروق مغز است. اگر مدام از بینی خود خونریزی دارید یا به بیان معروف‌تر خون‌دماغ می‌شوید، بهتر است میزان ویتامین کای بدنتان را بسنجید و در صورت کمبود آن مواد غذایی دارای این ویتامین را بخصوص برای کاهش دفعات خونریزی بینی از خاطر نبرید زیرا ویتامین کا باعث افزایش کارایی ترکیباتی می‌شود که وظیفه انعقاد خون در صورت بروز خونریزی را به عهده دارد. این ویتامین در متراکم کردن سلول‌های استخوانی نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

منابع تأمین ویتامین کا: شکلات سیاه که درصد کاکائوی آن به صد نزدیک‌تر باشد، بادام، جگر، روغن کلزا، کلم‌برگ.

فیبر

نقش آن در بدن: فیبرها موادی عالی برای حفظ تناسب اندام و حتی کاهش وزن به شمار می‌روند. این مواد غذایی علاوه بر این، نقش مفید و زیادی در بهبود سیستم هاضمه یا دستگاه گوارش ایفا می‌کنند و به همین دلیل هم در اغلب رژیم‌های غذایی یا لاغری بر استفاده از آنها توصیه و تأکید می‌شود.

منابع تأمین فیبر: انواع غلات همچون جو، گندم، دانه کتان، سبزیجات، کاهو، انواع میوه بویژه میوه‌های خشک، حبوب.

امگا۳

نقش آن در بدن: این ماده معدنی بیشترین سهم خود را احتمالا در سالم نگه داشتن رگ‌ها و عروق اجرا می‌کند.

ویتامین ب۶ یا تیامین

نقش آن در بدن: علاوه بر آن که به متابولیسم بدن کمک می‌کند عامل مؤثری در ساخت‌وساز گلبول‌ها به شمار می‌رود.

منابع تأمین ویتامین ب۶: موز، گردو، کلم، یونجه، سیب‌زمینی، آووکادو، گوشت قرمز.

ویتامین ای یا E

نقش آن در بدن: از جمله اثرات مهم آن کمک به تقویت نیروی جنسی و حفاظت از سلول‌های بدن در برابر بسیاری از بیماری‌هاست. این ویتامین همچنین بر عملکرد چشم‌ها اثرگذار است و در تحقیقی تازه نیز معلوم شده که توجه به مقدار آن از بروز برخی بیماری‌ها همچون آلزایمر جلوگیری می‌کند یا بروز آن را به تعویق می‌اندازد. افزون بر این مانع مرگ سریع سلول‌های پوستی می‌شود و با محافظت از قابلیت کشسانی آنها از چین‌وچروک و پیری پوست پیشگیری می‌کند.

منابع تأمین ویتامین ای: آجیل و بویژه بادام‌زمینی، غلات سبوسدار، سبزیجات سبزرنگ با برگ پهن.

ویتامین ب۲

نقش آن در بدن: در کاهش اختلالات دید و افزایش قدرت بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی اثرگذار است. در حفظ سلامت پوست و مو نقش دارد و همچنین به انجام متابولیسم و بهینه شدن عملکرد دستگاه هاضمه کمک شایانی می‌کند.

منابع تأمین ویتامین ب۲: سبزیجات، غلات سبوسدار، ماست.

منیزیوم

نقش آن در بدن: سلاح و سپری برای عضلات و ماهیچه‌های بدن است. دستگاه عصبی را تقویت می‌کند و کاهش آن در بروز تیک‌های عصبی، سندرم پاهای بیقرار و خواب رفتگی عضلات و ماهیچه‌ها سریعا خود را نشان می‌دهد.

منابع تأمین منیزیوم: خوراکی‌های دریایی، غلات و حبوب، انواع آجیل.

ویتامین دی یا D

نقش آن در بدن: کمبود ویتامین دی بخصوص در کودکان و نوجوانان باعث افزایش احتمال ابتلای آنها به بیماری راشیتیسم می‌شود. این نشانه آن است که چنین ویتامینی همراه با کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارد. علاوه بر آن به بهبود عضله‌سازی بدن کمک می‌کند و ماهیچه‌ها را قدرتمند و کارا می‌سازد. در بخش‌های مرتبط با متابولیسم نیز اثرات غیر قابل انکار دارد؛ به عنوان مثال باعث کمک به جذب بهتر کلسیم در کلیه و روده می‌شود. در نبود یا کمبود این ویتامین احتمال بروز دیابت نوع یک افزایش می‌یابد.

منابع تأمین ویتامین دی: نور خورشید، قارچ خوراکی، کره صبحانه، کشک، ماهی‌های تن و ماهی آزاد.

به خاطر بسپارید که مواد معدنی ذکرشده تنها بخشی از عناصر شیمیایی مورد نیاز بدن را شامل می‌شوند و علاوه بر لطمات ناشی از کمبود این ویتامین‌ها، زیاده‌روی در مصرف و افزایش سطح و میزان آنها نیز بی‌خطر نیست.

سلامت نیوز: مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 193 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 3:34